Artiklar

En intervju med Tina Sjögren, redaktör för Svenska Romanser

10:e mars 2014

För de av romansforums läsare som inte känner till dig. Hur skulle du vilja presentera dig själv?

Jag är musikförläggare och avdelningschef för orkester- och kammarmusikavdelningen på Gehrmans Musikförlag. Jag är utbildad flöjtist.

Hur kom det sig att ni ville ge ut en svensk romansantologi 2013?

Vi tyckte att det saknades en sådan på marknaden! Det var väldigt längesedan någon antologi gavs ut, och det finns överhuvudtaget ingen heltäckande sådan.

Beskriv din egen relation till romansgenren.

Jag gick på folkhögskola i slutet av tonåren/början av 20-årsåldern då jag spelade mycket piano, och då kom jag i kontakt med romansgenren för första gången. Jag ackompanjerade sångare i romanser och sjöng även några själv. Jag blev helt betagen av dessa geniala melodier och ackompanjemang som återspeglade texten så perfekt. Och vilka vackra texter sen! De beskrev allt man själv gick igenom av hjärta och smärta på den tiden som ung vuxen...

Antologin innehåller en mängd örhängen från tvåhundra år av sångkomponerande. Vilka är dina egna favoritsånger i Svenska Romanser?

Alfvéns "Skogen sover", Sigurd von Kochs "I månaden Tjaitra", Peterson-Bergers "Intet är som väntans tider" Stenhammars "En positivvisa" och det går inte att komma från att Rangström var en mästare och att "Pan" är hans stora mästerverk.

Boken presenteras genom att påtala romansens särställning inom svensk historisk musik, således finns det väldigt mycket romanser komponerade. Hur gick ni till väga för att begränsa urvalet?

Det var jättesvårt! Vi valde för det första bara sånger med svensk text. Sedan valde vi bara de tonsättare som i någon mån gjort sig kända för att skriva romanser, således försvann tonsättare som t ex Berwald. Sedan valde vi bara de mest kända och älskade sångerna av varje tonsättare, eller det mest typiska.

Hur gick urvalsarbetet av sånger till, rent praktiskt. Satt ni och lyssnade på gamla skivor, läste partitur, spelade själva, eller utgick ni ifrån egna repertoarlistor? Berätta!

Vi hade en grundkunskap om vilka tonsättare/sånger som borde vara med, så vi utgick från den listan. Sedan gick vi till Kungliga Biblioteket och lyssnade på en massa inspelningar av olika sånger, och vi lånade jättemycket noter från Musik- och teaterbiblioteket som vi satt och spelade igenom.

Undertecknad skulle gärna ha sett att sånger av till exempel Knut Håkansson och Hilding Rosenberg också fanns med i antologin. Finns det repertoar som du själv förespråkat, men som inte kom med i slutändan? I så fall vad?

Håkansson fanns ursprungligen med men försvann under urvalsprocessens gång. Rosenberg har inte skrivit någon betydande sång på svenska. Jag minns inte om det var nån sång som jag vill ha med som inte kom med.

Redan från början var romansen lika mycket amatörens som den professionella sångarens musik, det är också något som ni trycker på i presentationen av boken - att den ska kunna användas av såväl proffs som amatörer, men också av studenter. Hur har det påverkat urvalet av sånger?

Inte alls. Vi har valt de sånger som har är kända och omtyckta.

Boken presenterades för allmänheten genom en konsert med Kungliga Musikhögskolans studenter. Berätta om det samarbetet!

Det är delvis sant. Den egentliga releasekonserten var på Musikaliska med Bengt Forsberg, Hillevi Martinpelto och Erik Rosenius från Kungliga Musikhögskolan. Den skulle ägt rum i september men pga en dubbelbokning fick vi flytta den till i oktober så att den ägde rum någon vecka efter konserten på KMH. Det var KMH som hörde av sig till oss på Gehrmans och frågade om ett samarbete och vi fick då "låna" deras student till releasekonserten, och sedan gjorde de en konsert på KMH med bara sånger ut Svenska Romanser.

Hur har responsen på antologin sett ut?

Mycket bra! Vi hade väldigt många förbeställningar och den fortsätter att sälja. Vi får snart trycka om den! Det är flera som hört av sig och sagt att den är så bra och så fin. Vi har också fått flera recensioner av den, t ex i tidskriften Opus.

En del menar att romansgenren är en gammal, närmast utdöd musikform, som främst hör 1800-talet till, men ni har lyckats skapa en kedja av romanskompositörer som sträcker sig ända in i vår egen tid. Vad tror du det beror på att genren är så pass liten som den är, trots att det uppenbarligen aldrig slutat att komponeras ny musik inom den?

Kammarmusik överhuvudtaget är en liten genre. Orkestermusik och opera är större eftersom det finns fasta och stora institutioner bakom den musiken. Det finns inga pengar bakom kammarmusik och sånger. Det finns etablerade kammarmusikgrupper i någon mån, t ex stråkkvartetter men knappast några romansduos.

Den här utgåvan är ju en sammanställning av svensk sånghistoria. Men hur ser arbetet ut med att föra fram nyskriven romansrepertoar?

Vi har inget särskilt promotionarbete för att föra fram den nyskrivna romansrepertoaren. Vi gör givetvis nyhetsbrev om nya utgåvor, etc, men i övrigt fokuserar vi mer på att promota våra tonsättare och hela deras repertoar.

Hur ser framtiden ut för romanssången i Sverige, tror du?

Så länge det skrivs ny musik kommer det skrivas nya romanser!

Av: David Unger

 

För äldre artiklar klicka här.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)